Transportmidlets historie
Danskernes bevægelse igennem årene
I løbet af Danmarkshistorien har vi danskere bevæget os rundt i det danske, ganske land på mange forskellige måder. Tag nu for eksempel hestevognen, som nok må siges, at være den første måde, hvorpå vi fragtede os rundt.
Vikingerne red dog kun til hest, og hestevognene blev mere en ting hos de adelige, hvor hele familien kunne siddde. Om ikke andet var hesten, den der fragtede os rundt og af samme årsag, er ordet “hestekræfter” også det, der går igen, når man beskriver hvor hurtigt de forskellige køretøj kan klare sig.
Men hvad skete der så?
… så kom sporvognen
Inden vi så os om, kom sporvognen til Danmark og blev transportmidlet for det offentlige. Den kørte tværs igennem København og gav mulighed for at komme fra A til B på ingen tid.
Tut, tut, tut, siger det lille tog
Og med sporvognen kom toget og bussen. Sporvognen blev mere udfaset og bybusserne fik lov til at overtage den daglige og travle trafik i byerne, hvorimod togene stod for de længere ture ud i provisen eller fortstæderne.
Bilen
Bilen havde været der længe, mens toge og busser var oppe og køre, som danskernes mest foretrukne transportmiddel. Dog havde bilen selvfølgelig været det mest attraktive, men dengang var de kun de dyreste og mest velhavende familier, som havde biler.
Med tiden blev der selvfølgelig importeret flere og flere biler fra blandt andet Tyskland og USA, og det blev pludseligt mere almindeligt at have biler.
Rugbrødsmotoren blev erstattet med el
Cyklen har selvfølgelig også altid været et transportmiddel, som især Københavnerne har taget til sig. Dog har det ikke altid hørt under transportkateogrien, da cyklen har begrænsninger i form af længden, da man selv skal performe motor.
Af samme årsag, er der ingen overraskelser, at rugbrødsmotoren blev erstattet med el. Både i form af løbehjul og cykler. Læs mere om det lige her: https://www.ude-leg.dk/69-el-lobehjul.